HandelsMännen

Bo Pettersson, 2001.

I HANDELSMÄNNEN ges den första sammanhängande bilden av - och insynen i - ett företag som av många upplevts som slutet.

Här berättas historien om entreprenören och affärsgeniet Erling Persson, son till en charkuterist, som mera av en slump hamnade i klädbranschen och snabbt insåg att kläder också är färskvaror och att bara det bästa affärsläget är gott nog. Sonen Stefan exporterade och utvecklade konceptet, anställde egna designers och anlitade superstjärnor i reklamen.

Boken bygger på intervjuer med Erling och Stefan Persson och på berättelser av gamla och nya medarbetare. Författaren gör nedslag i H&M-miljöer över hela världen, från butiker i Europa, kontoret i Hongkong och fabriker i Bangladesh till transitlagret i Hamburg.

Författaren BO PETTERSSON är frilansjournalist. Han har arbetat på Svenska Dagbladet och Veckans Affärer som reporter, utrikeschef och korrespondent i Hongkong. Han har tidigare (tillsammans med Martin Haag) skrivit boken PERCY BARNEVIK: MAKTEN, MYTEN, MÄNNISKAN, utgiven på Ekerlids Förlag 1998.